شوراها

شورای پژوهشی

ماده 21- به منظور تهیه و تدوین برنامه‌های پژوهشی و پیشنهاد آن به شورای دانشگاه و کمک به امور اجرایی و فراهم آوردن امکانات در زمینه فعالیت‌های پژوهشی، شورای پژوهشی تشکیل می‌شود.

ماده 22اعضای شورای پژوهشی عبارتند از:الف) معاون پژوهشی دانشگاه ب) معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ج) معاونان پژوهشی یا نمایندگان دانشکده و پژوهشکده د) یک محقق از هر یک از واحدهای تحقیقاتی وابسته به دانشگاه با معرفی رئیس دانشگاه (در صورتی که واحد مستقل باشد) و با معرفی رئیس دانشکده و آموزشکده (چنانچه واحد جزو دانشکده و آموزشکده باشد) هـ) دو تن از چهار تن اعضای هیأت علمی، صاحب فعالیت‌های پژوهشی ارزنده به پیشنهاد معاون پژوهشی و تصویب شورای دانشگاه.

ماده 23- وظایف شورای پژوهشی دانشگاه عبارت است از: الف) همکاری با معاون پژوهشی برای ایجاد زمینه اجرای مصوبات و تصمیمات هیأت رئیسه ب) ارائه پیشنهاد در زمینه‌های مختلف پژوهشی به شورای دانشگاه از جمله:
 

  • تصویب طرح‌های پژوهشی دانشگاه
  • پیشنهاد اهداف و خط مشی پژوهشی دانشگاه
  • بهبود شرایط و رفع موانع تحقیق در دانشگاه
  • تهیه و تدوین و پیشنهاد طرحهای تربیت محقق
  • هماهنگ ساختن زمان تعلیم و تحقیق در دانشگاه
  • برنامه‌ریزی فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی
  • تهیه و تدوین آیین نامه‌های مختلف پژوهشی برای پیشنهاد به مراجع ذیربط
  • مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرحهای پژوهشی و تعیین نحوه همکاری با مراکز تحقیقاتی داخلی و خارج دانشگاه
  • بررسی و اظهار نظر درباره مسائلی که شورای دانشگاه یا معاون پژوهشی به شورا ارجاع می‌دهد
  • پیشنهاد آیین‌نامه نحوه تدوین کتب علمی و پژوهشی بر مبنای ضوابط مصوب به شورای دانشگاه
  • تعیین و پیشنهاد خط مشی کلی کاربرد نتایج تحقیقات برای پیشبرد جنبه‌های علمی و فنی کشور
  • ارزیابی میزان توانمندی علمی و سنجش قابلیت فارغ‌التحصیلات دانشگاه برای کار در جامعه از طریق اجرای طرح‌های تحقیقاتی ویژه
  • بررسی نحوه ارائه خدمات پژوهشی به سازمانهای مختلف برای برآوردن نیازهای کشور، منطقه و استان و چگونگی همکاری دانشگاه و مراکز صنعتی
  • ترغیب و تشویق اعضای هیأت علمی به تألیف و ترجمه کتب و نوشتن مقالات تحقیقی و ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای تسریع در چاپ و نشر آثار علمی
  • بررسی و تدوین و پیشنهاد برنامه‌های پژوهشی به منظور شناخت هر چه بیشتر جهان دانش
  • پیشنهاد چگونگی استاد از نتایج تحقیقات برای ارتقای کیفیت آموزشی

شورای انتشارات

 
 آیین نامه پذیرش، چاپ و نشر آثار علمی  دانشگاه الزهرا(س)
ماده  4 -تشکیلات و ارکان  واحد انتشارات
 
 1- شورای انتشارات
  • شوراي انتشارات دانشگاه از اعضاي زير تشكيل مي‌شود:
  • معاون پژوهشي و فناوري به عنوان رئيس شورا
  • مدیر امور پژوهشی دانشگاه
  • رئیس ادارۀ نشریات و تألیفات علمی به عنوان دبیر جلسه
  • معاونان پژوهشی واحدها

دو نفر از اعضاي هيأت علمي دانشگاه كه داراي سوابق ارزنده در امر پژوهش و انتشارات بوده و به پيشنهاد معاون پژوهشي و فناوري با حكم رئيس دانشگاه معرفي مي‌شوند.
جلسات شورای انتشارات با حضور دوسوم كل اعضاء رسميت مي‌يابد. تصميمات با نصف به اضافه یک حاضرين مصوب و قابل اجراست.
تبصره 1: در صورت لزوم و متناسب با موضوع جلسه، شورا مي‌تواند افراد صاحب‌نظری را براي بررسي و اظهارنظر پیشنهاد نماید. در چنین شرایطی، افراد پیشنهادشده، بدون داشتن حق رأی، صرفاً نظرات مشورتی ارائه می­کنند.
 
 وظایف شورا
- تعيين سياست‌ها، خط‌مشي‌ها و اولويت‌هاي نشر دانشگاه در چهارچوب اهداف انتشارات؛
- تأیید و تصويب آيين‌نامه­ها و شیوه­های مرتبط با نشر؛
- پیشنهاد و اعلام­نظر در خصوص اعضا و شرح وظایف کارگروه‌های تخصصی نشر؛
-بررسي و اعلام‌نظر در خصوص چاپ، تجديد چاپ و نشر آثار واصله؛
- پیشنهاد ترجمه و تأليف آثار ارزشمند و معتبر به افراد متخصص؛
- نیازسنجی و تعیین اولویت‌های انتشارات در حوزه‌های تخصصی؛
-تعيين اولويت نوبت چاپ آثار مصوب؛
-تصمیم­گیری در خصوص نشر مشارکتی با ناشران معتبر دانشگاهی و غیردانشگاهی؛
-بررسي نظر داوران و اظهار نظر نهايي در مورد نشر آثار.